reklama

„Krásny prápor cíferských žien“ v Banskej Štiavnici

Posledný júlový týždeň som strávil niekoľko dní v okolí Banskej Štiavnice. Popoludní 27. júla som šiel na kalváriu, kde ma upútala stará zástava navinutá na žrdi a opretá v kúte Kaplnky Božského Srdca Ježišovho v Dolnom kostole.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Zvedavosť ma donútila pozrieť sa na ňu zblízka, a tak som kúsok zástavy odvinul. Výšivka mi nápadne pripomínala tú z cíferskej orolskej zástavy, preto som z nej ešte odmotal a nemohol som veriť vlastným očiam – kúsok od kraja bolo vyšité meno Hollósy Mária. Ponáhľal som sa za sprievodkyňou a pýtal som sa, či si tú zástavu môžem odfotiť. Podľa jej výrazu som mal pocit, že si zástavu, ktorá bola pre mňa taká vzácna, doteraz ani nevšimla. Tu je môj stručný (neodborný) opis: Averz zástavy má v centrálnom medailóne olejomaľbu sv. Jána Evanjelistu s orlom. Okolo medailónu je nápis JEDNOTA ORLA V BANSKEJ ŠTIAVNICI. V rohoch a cípoch sú kruhové medailóny uprostred ornamentov. V hornom cípe na kraji je signovaná hlavná autorka celej zástavy – Hollósy Mária. Reverz zástavy s centrálnym medailónom (olejomaľba banskoštiavnickej kalvárie s okolitou prírodou) a nápisom KATOLÍCKY SPOLOK V BANSKEJ ŠTIAVNICI má aj vročenie – 1924. V rohoch a cípoch sú štíty so symbolmi. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po príchode domov zo Štiavnice som začal „pátrať“ v dobovej tlači po nejakých informáciách o zástave. V novinách Slovák zo 7. augusta 1924 (roč. 6, č. 179a, s. 3) som našiel nasledujúcu pozvánku: Katolícky Spolok a Jednota Orla v Banskej Štiavnici slávia dňa 15. aug. 1924 posviacku svojho spoločného prápora a na túto slávnosť svojich priaznivcov a tak celú kresťanskú a slovenskú verejnosť úctive povolávaju. – Program: Dňa 14. aug. večer o pol 10. hodine privítanie hosťov s lampionovým pochodom. Dňa 15. aug. o 8. hod. služby Božie, po nich posviaca spoločný prápor vdp. Andrej Hlinka na námestí sv. Trojice; popoludní II. verejné cvičenie miestnej Jednoty a večer veselica. – Hosťov z bratských Jednôt s radosťou čakáme, budú sa u nás doma cítiť! Do videnia!“ Tento stručný text ma povzbudil v ďalšom hľadaní. Onedlho som našiel v novinách Slovák (roč. 6, č. 188a, s. 2) z 19. augusta 1924 článok Hlinka v Baňskej Štiavnici. Vyberám z neho len časť: „O 10. hod. sa už hrnuly sriadené šíky Orlov a Orlíc na námestie pod sochu sv. Trojice. V najkrajšom poriadku šiel sprievod, devy niesly krásny prápor cíferských žien. Jankovič zná najlepšie národné výšivky cíferských žien. On sám pôvodom cíferčan neobjednal prápor v Čechách, ale od cíferských žien. Tieto v národnom, krásnom kroji niesly ako trofeu svoj skvelý, z ťažkého hodvábu vyšívaný prápor. Pod sochou sa odspievala pieseň „Duchu sv. príď z neba“. Hlinka držal príležitostnú kázeň a posvätil prápor. Sľub Orla a ľudového zástupu. Za tým sa skladal sľub. A síce Orli a Orlice do rúk náčelníka Rašku. A prítomný 10 tisícový zástup do rúk Hlinkových. Dojem bol neopísateľný, keď ten zástup sľuboval vernosť k cirkvi, kresťanstvu a skale Petrovej. Potom prehovoril Raška, po ňom Bobok, Válek a župný cvičiteľ. Slávnosť sa vyvinula v celú akademiu. Bolo pol jednej, keď sa zabilo 450 klincov.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odvtedy ubehlo už 94 rokov a ten „krásny prápor“, zástava, ktorú niesli ako „trofeu“, je nenápadne opretá v rohu kaplnky. Dlhé desaťročia sa na nej podpísali. Snáď sa čoskoro dočká takej pozornosti a starostlivosti ako celá kalvária a po odbornom reštaurovaní bude vystavená na dôstojnom mieste. Veď banskoštiavnická zástava je štvrtou známou variáciou orolskej zástavy z dielne Márie Hollósyovej (zohorská z roku 1922, cíferská z roku 1923, banskoštiavnická z roku 1924 a viničnianska z roku 1926).

Dušan Caja

Literatúra:

CISÁROVÁ-MINÁRIKOVÁ, E. 2013. Mária Hollósy (1858-1945) : Znovuobjavené výšivky. 2. dopl. vyd. Bratislava : layout architects, s.r.o. v spolupráci s obcou Cífer, 2013. 60 s. ISBN: 978-80-971468-0-1.

Dušan Caja

Dušan Caja

Bloger 
  • Počet článkov:  40
  •  | 
  • Páči sa:  8x

Zaujímam sa o dejiny môjho rodného Cífera a životné osudy jeho minulých obyvateľov - známych, ale aj tých menej známych. Okrem toho milujem hudbu a rád čítam. Zoznam autorových rubrík:  Z dejín CíferaPamätná kniha obce CíferŽidia v CíferiKronika ľudovej školy v CíferiNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu